برجام نه قابل تغيير است و نه قابل مذاکره مجدد


سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد با اشاره به اينکه ايران به تعهداتش عمل کرده است، تاکيد کرد: تداوم و اعتبار برجام به اجراي کامل، موثر و بي‌‌‌قيد و شرط آن توسط ساير طرف‌ها بستگي دارد.
به گزارش ايلنا، غلامعلي خوشرو در نشست امسال کميسيون خلع سلاح در نيويورک ‌‌‌‌گفت: ۱۰ گزارش پياپي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌تأييد مي‌کند که ايران تعهدات هسته‌اي خود تحت برجام را به طور کامل انجام داده است. برجام يک مسير يک‌طرفه نيست و بقيه اعضاي آن نيز بايد به تعهدات خود عمل کنند.وي ادامه داد که برجام نه قابل تغيير است و نه قابل مذاکره مجدد. آژانس تنها مرجع صالح براي ارزيابي پايبندي ايران به تعهداتش تحت برجام است.
سفير و نماينده ايران در سازمان ملل متحد با اشاره به رهيافت، سياست‌ها و اقدامات مخرب و غيرمسئولانه آمريکا در ارتباط با اجراي برجام، از آنها به عنوان نقض تعهدات اين کشور در برجام، به ويژه بندهاي ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن ياد کرد که طبق آن آمريکا متعهد است صادقانه کليه تلاش‌هاي لازم را براي تداوم برجام و اجراي موفقيت‌آميز آن انجام داده و از هر اقدامي‌در جهت اخلال در بهره‌مندي کامل ايران از رفع تحريم‌ها و عادي شدن روابط تجاري و اقتصادي با ايران خودداري کند.
خوشرو از جامعه جهاني خواست نگذارد آمريکا برجام را تضعيف کند چون اين به نفع چندجانبه‌گرايي نيست و بنابراين جلوگيري از آن وظيفه‌اي جمعي است.
وي در مورد موضوع خلع سلاح هسته‌اي نيز با اشاره به دو روند هشداردهنده در اين زمينه، يعني نوسازي سلاح‌هاي هسته‌اي توسط کشورهاي هسته‌اي و نيز مسابقه تسليحات هسته‌اي جديد بين آنان، تصريح کرد: براي جلوگيري از آثار مخرب اين روندها بر صلح و امنيت بين‌المللي بايد براي جلوگيري از آنها اقدام کرد.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد افزود: ما نبايد اجازه دهيم که تهديد غول‌آساي اين سلاح‌هاي غيرانساني تا هميشه بر زندگي ما سايه افکند و قبل از اينکه آنها همه ما را نابود کنند، ما بايد همه آنها را نابود کنيم و اين يک مسئوليت همگاني است چون به امنيت همه ما مربوط مي‌شود. خوشرو اضافه کرد: تصويب معاهده ممنوعيت سلاح‌‌‌‌هاي هسته‌اي گام مهمي‌در اين زمينه بود و در اين راستا ما بايد قوياً و به عنوان يک اولويت، به تلاش براي آغاز فوري مذاکرات کنوانسيون جامع در زمينه سلاح‌‌هاي هسته‌اي ادامه دهيم.
وي يادآور شد که اين موضوع در منطقه خاورميانه که ايران پيشنهاد ايجاد منطقه عاري از سلاح‌‌‌هاي هسته‌‌‌اي در آن را ارائه داده است، از اهميت بالايي برخوردار است.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد با اشاره به اينکه ايجاد چنين منطقه‌اي به دليل سياست‌هاي جنگ‌طلبانه رژيم اسرائيل تاکنون محقق نشده است، خاطرنشان کرد که وادار کردن اين رژيم به پيوستن به پيمان منع گسترش سلاح‌‌هاي هسته‌اي و قرار دادن کليه فعاليت‌ها و تأسيسات هسته‌اي خود تحت پادمان جامع آژانس بايد يکي از عناصر اصلي توصيه‌‌‌هاي کميسيون خلع سلاح باشد.
خوشرو در پايان نيز بر لزوم تلاش براي جلوگيري از مسابقه تسليحاتي در فضاي ماوراي جو که در دستورکار نشست امسال کميسيون خلع سلاح قرار دارد، تأکيد کرد.